Що таке гіг-економіка та як вона змінює ринок онлайн-роботи
Пандемія COVID-19 посприяла кардинальним змінам на ринку праці. Все більше і більше людей стали шукати роботу в онлайн сфері, бо це зручно, економить час та має ряд інших переваг.
Але світ онлайн роботи не стоїть на місці й постійно трансформується. Одним із найпомітніших трендів останніх років є еволюція нетипової зайнятості. Вона охоплює різні форми роботи, які не відповідають традиційній моделі постійної зайнятості на повний робочий день.
Напевно найпоширенішим видом такої співпраці є гіг-економіка. Це модель роботи, за якої працівник виконує короткострокові онлайн-проєкти та має повну незалежність у їх виборі.
Походження назви та історія появи феномену
Поява терміну відходить коренями аж у 20-ті роки минулого століття, коли джазові співаки отримували після виступу “гіг”, тобто одноразову виплату за роботу. Термін поширився і серед інших виконавців, а потім і взагалі вийшов за межі музичної спільноти.
Такий спосіб оплати існував завжди, проте на початку 21-го століття, коли комп’ютерні технології захопили світ, гіг-економіка стала тісно асоціюватися з онлайн роботою.
Відмінності фрілансу від гіг-економіки
Хоча і фріланс і гіг-економіка пов’язані з зайнятістю в Інтернеті, це два різних поняття. Існує декілька ключових відмінностей:
Фрілансери, як правило, мають більш довгострокові відносини з клієнтами, а гіг-працівники виконують короткострокові завдання або проєкти.
Фрілансери частіше мають спеціалізовані навички та досвід, а гіг-працівники можуть виконувати широкий спектр завдань.
Фрілансери можуть працювати з кількома клієнтами одночасно, а гіг-працівники, як правило, працюють з одним клієнтом за раз (оскільки проєкти невеликі й потребують швидкого виконання).
Але все одно, ці сфери дуже перехресні, тому фрілансери і гіг-працівники можуть іноді набувати якостей один одного.
Як працює гіг-економіка
Гіг-економіку ще називають “економікою платформ”, що і дає головну підказку. Працівник не входить в штат компанії, не має графіка і трудового договору. Виконує такі завдання як розробка логотипа, обробка фотографій, написання тексту, монтаж відео і т.д. — в залежності від сфери. Роботу шукає на мережевих майданчиках.
Існує безліч онлайн-платформ, які зв'язують гіг-працівників з клієнтами. Ці платформи можуть бути як загальними (Pidrobitok, Work.ua, Upwork або Fiverr, такі де можна знайти широкий спектр завдань), так і спеціалізованими (Djinni для IT-фахівців, або Designhill для дизайнерів). Деякі платформи діють як посередники, беручи комісію за кожне виконане завдання, інші просто надають простір для пошуку роботи та спілкування з клієнтами.
Отже, 3 основні ланки гіг-економіки — це виконавець, роботодавець і платформа, що їх пов’язує.
Плюси і мінуси “гігономіки”
Звісно, як і будь-яка сфера діяльності, гіг-економіка має свої переваги й недоліки. Пропонуємо перед пошуком роботи в цьому напрямку з ними ознайомитись.
Плюси:
Повна незалежність — можна брати тільки ті завдання що подобаються, підходять за навичками, рівнем оплати;
Гнучкий графік, навіть у порівнянні з іншими онлайн роботами. Часові обмеження пов’язані тільки з дедлайнами;
Справедлива оплата праці — отримуєте гроші тільки в еквіваленті виконаної роботи або витрачених годин;
“Сам собі керівник” — можливість встановити зручний для себе графік, який легко поєднати зі своїм темпом життя.
Мінуси:
Нестабільність — одного місяця можна заробити велику суму, а в інший не заробити нічого. Слід обов’язково врахувати цей нюанс і мати фінансову подушку;
Самоменеджмент як основа праці. Цей фактор можна віднести як до переваг, так і до недоліків, адже у кожного свій рівень організованості та планування роботи. Немає керівника, що дає вказівки згори, тому всі задачі по мотивації та дотриманню дедлайну доведеться взяти на себе;
Ризик експлуатації — на жаль доволі поширене явище на ринку праці. Недобросовісні роботодавці можуть виплачувати суму, менше за домовлену, або не заплатити взагалі;
Соціальна незахищеність (відсутність медичного страхування, оплачуваних відпусток і т.д.);
Відповідальність за самостійну сплату податків.
Можна сказати, що гіг-працівник — це повноцінний підприємець, що сам регулює свій графік, керує фінансами, сплачує податки та, звісно ж, несе відповідальність за ризики.
Очікується, що гіг-економіка буде продовжувати розвиватися в найближчі роки. Завдяки технологічному прогресу та зростанню онлайн-платформ все більше людей обиратимуть нетипові форми роботи.
Гіг-економіка має свою специфіку, переваги та недоліки, а от чи підходить така зайнятість — вирішувати вже вам.